Friday, December 21, 2012

RESDUNG/ALERGI/ASMA/ECZEMA/GEGATA

ADAKAH ANDA MENGALAMI MASALAH RESDUNG, ALERGI,ASMA,ECZEMA DAN GEGATA???


APA ITU RESDUNG?
Resdung,sekiranya tidak segera dirawat boleh membawa maut!!!
ia merupakan kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketidakselesaan.
Dianggarkan hampir 25% penduduk negara ini mengalami penyakit resdung yang serius. Diantara tanda-tanda resdung ialah gatal-gatal, hidung berhingus atau tersumbat, sakit kepala terutama di dahi dan pipi, kelumumur yang berterusan walaupun bermacam syampu dan ubat telah digunakan. Penyakit resdung juga dikenali 'sinusitis'. Ramai yang tidak memandang serius tentang penyakit ini tapi sebenarnya boleh mendatangkan bahaya kepada penghidapnya. Untuk kanak-kanak, ia boleh sebabkan jangkitan sellulitis dan merah pada bahagian mata. Akhirnya boleh menyebabkan buta. Manakala untuk orang dewasa, ia boleh menyebabkan nanah daripada sinus frontal tidak dapat keluar daripada hidung dan akan masuk serta memenuhi ruang dalam otak. Ini akan menyebabkan dinding pemisah akan menjadi semakin tebal dan boleh mengakibatkan sinus mudah tersumbat.


APA ITU ALERGI?
Alergi adalah suatu reaksi yang berlebihan dari sistem pertahanan alami tubuh yang membantu melawan infeksi. Sistem kekebalan tubuh biasanya melindungi tubuh dari virus dan bakteri dengan memproduksi antibodi untuk melawan mereka. Namun dalam reaksi alergi, sistem kekebalan tubuh mulai melawan zat-zat yang biasanya tidak berbahaya. Reaksi yang berlebihan ini dapat menyebabkan ruam, mata gatal, pilek, kesulitan bernapas, mual, dan diare
APA ITU ASMA?
Asma adalah satu penyakit pernafasan yang biasa berlaku dalam masyarakat, di mana terdapat penyempitan sementara salur pernafasan di dalam peparu, disebabkan keadaannya yang hyper aktif (oversensitive).  Dalam penyakit asma, terdapat radangan (inflammation) dan pembengkakan pada lapisan salur pernafasan , peningkatan jumlah pengeluaran mukus, dan juga penyempitan otot pada dinding salur pernafasan, di mana kesemua ini menyebabkan kurangnya keluar masuk udara dari peparu.

APA ITU ECZEMA?
adalah merupakan masalah penyakit kulit yang biasa dialami dikalangan bayi terutama pada kalangan bayi berumur antara 2 – 6 bulan…tetapi!! Orang dewasa juga tidak terkecuali untuk mendapat penyakit ini.. dalam istilah umum yang digunakan, ianya suatu keadaan radang atau inflamasi pada kulit, yang disebut dermatitis. Tanda terjadi gejala ini adalah kekeringan pada area kulit tertentu, terasa panas, diikuti oleh kulit kemerahan namun yang paling utama adalah timbulnya gatal-gatal.


APA ITU GEGATA?
gegata terhasil akibat daripada sistem ketahanan tubuh disebabkan oleh alahan dan bukan alahan. Punca utamanya kehadiran gegata disebabkan sejenis bahan kimia bernama  “histamine” yang dihasilkan oleh badan kita. Bahan inilah yang akan menyebabkan salur darah seseorang penghidap itu akan mengembang dan akan berlaku pembengkakan tisu disekeliling kawasan kulit menyebabkan seseorang itu berasa tidak selesa dan mudah berasa gatal-gatal pada kawasan kulit yang terkena jangkitan.
Berikut adalah Simptom-simptom penyakit gegata atau urticaria:
  • Kulit akan kelihatan membengkak, berwarna merah dan akan membentuk pelbagai saiz dan rupa
  • rasa gatal-gatal menyebabkan tidak selesa dan kadang-kadang akan merasa sakit pada bahagian tersebut
  • Dermatographism  membengkak akan berlaku sekiranya bahagian yang terkena gegeta sering di garu-garu
  • Pada kebiasanya bengkak akan surut dalam masa 24 jam, tetapi akan berlaku pada bahagian badan yang lain.


Antara punca-punca atau penyebab gegata ini terjadi adalah:-
  1. Makanan 
  2.  Penyebab ubat-ubatan 
  3.  Tekanan pada bahagian badan 
  4.  Sejuk 
  5.  Sentuhan kepada allergen 
  6.  Jangkitan 
  7.  Cahaya matahari 
  8.  Sengatan bisa binatang 
  9.   Radiocontras
Bagi mengawal masalah yang dihidapi bertambah teruk,cuba la set supplemen Shaklee ini…ia merawat dan mencegah dengan selamat..

Jom dapatkan vitamin shaklee anda..






ZARINA (ID NO: 894471)


Hubungi saya untuk Harga dan konsultasi

SMS ke 0192955989 (yus) / 0193654673 (ina)




No comments:

Post a Comment

Untuk dapatkan Vitamin/Supplement SHAKLEE boleh SMS 0193654673 (Ina)/ 0192955989 (Yush) @ cari di Facebook zarina aniraz

(X)